Projektas „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“

Atgal į veiklų sąrašą

4. Osmoso krypties tyrimas raudonojo svogūno ląstelėse

 Veiklos aprašas Atsisiųsti
 Mokinio veiklos lapas Atsisiųsti

Klasė, dalykas 7–8 klasė, biologija.
Numatoma veiklos trukmė Apie 40 min.
Ugdomi mokinių gebėjimai pagal Pagrindinio ugdymo bendrąsias programas. Biologija 2.1. Apibūdinti pagrindinius augalo ir gyvūno ląstelių sandaros panašumus ir skirtumus, susiejant su ląstelių veikla. <...>
Mokinių pasiekimai pagal Integruoto gamtos mokslų kurso programą 5–8 klasėms 8.3.2.1. <...> Remdamiesi žiniomis apie ląstelėje vykstančius procesus ir jų produktus, pagrindžia energijos ir medžiagų apykaitą ląstelėje.
Probleminė situacija ir veiklos klausimas Vanduo sudaro apie 70 proc. žmogaus ląstelių ir iki 95 proc. augalų ląstelių masės. Su vandeniu yra susiję svarbiausi gyvybiniai organizmo procesai, todėl ląstelėse palaikoma būtina pastovi vandens koncentracija. Nuo ko priklauso, kuria kryptimi – į ląstelę ar iš jos – juda vanduo? Kuri ląstelės dalis reguliuoja vandens judėjimo kryptį? Kodėl rauginti agurkėliai kartais būna tuščiaviduriai?
Mokytojo veiklos siekiniai 1. Apibūdinti osmosą kaip procesą, vykstantį per ląstelės pusiau laidžią membraną vandeniui judant į ląstelę ar iš jos. 2. Paaiškinti, kad vandens molekulių judėjimo kryptis pro pusiau laidžią membraną priklauso nuo tirpalų koncentracijų skirtumo abipus membranos.
Veiklos priemonės Mikroskopas (40–400x)*, objektiniai ir dengiamieji stikleliai*, preparavimo įrankių rinkinys*, Petri lėkštelės*, Pastero pipetės*, pjaustymo lentelė, peilis (arba skalpelis preparavimo įrankių rinkinyje), svarstyklės*, raudonasis svogūnas, druska, distiliuotas vanduo (tinka ir geriamasis), indas su vandeniu, vienkartinės pirštinės, filtravimo popierius*, popierinės servetėlės.