Projektas „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“

Atgal į veiklų sąrašą

25. Nitratų ir nitritų kiekio tyrimas daržovėse

 Veiklos aprašas Atsisiųsti
 Mokinio veiklos lapas Atsisiųsti

Klasė, dalykas 5–6 klasės, gamta ir žmogus; 7–8 klasės, biologija.
Numatoma veiklos trukmė Apie 40 min.
Ugdomi mokinių gebėjimai pagal Pagrindinio ugdymo bendrąsias programas. Gamta ir žmogus. Gamta ir žmogus: 2.4. Remiantis įgytomis žiniomis apie maisto medžiagas, <...> paaiškinti sveikos mitybos esmę. 4.3. Remiantis pavyzdžiais paaiškinti taršos poveikį gamtai ir nurodyti, kaip galima mažinti taršą. Biologija: 4.3. Paaiškinti <...> taršos poveikį organizmams. <...>
Mokinių pasiekimai pagal Integruoto gamtos mokslų kurso programą 5–8 klasėms 8.8.1.3. <...> Supranta ir paaiškina <...> sveikos mitybos reikšmę žmogaus organų sistemų sklandžiam funkcionavimui; suformuluoja asmeninius tikslus <...>.
Probleminė situacija ir veiklos klausimas Mūsų šeima užsiaugina įvairių daržovių. Tačiau sužinoję, kad daržovėse kaupiasi nitratų ir nitritų, o jų poveikis organizmui žalingas, sunerimome – kokia mūsų daržovių kokybė? Mus išgąsdino tai, kad nitratai ir nitritai kraujyje esantį hemoglobiną paverčia methemoglobinu, todėl organizmas gauna mažiau deguonies; be to, šios medžiagos, patekusios į žarnyną, tulžies ir šlapimo pūslę, jungiasi su baltymų apykaitos produktais ir sudaro kancerogenines medžiagas (nitrozaminus), galinčius sukelti vėžį. Lietuvoje parduodamose daržovėse nitratų kiekiai yra nedideli. Neįmanoma suvalgyti tokio daržovių kiekio per parą, kad susidarytų sveikatai kenksminga nitratų dozė. Maisto produktų mokslinis komitetas (SCF) dar 1995 m. rugsėjo 22 d. pabrėžė, kad bendras suvartojamų nitratų kiekis paprastai yra daug mažesnis nei priimtina paros norma (PPN), kuri yra 3,65 mg / kg kūno svorio. Kokie nitratų ir nitritų kiekiai yra mūsų valgomose daržovėse? Ar dėl šių medžiagų vertėtų atsisakyti daržovių, kurios yra vitaminų ir mikroelementų šaltinis mūsų organizmui?
Mokytojo veiklos siekiniai 1. Išmokyti nustatyti nitratų ir nitritų kiekį įvairiose daržovėse ir paaiškinti, iš kur į daržoves patenka šios medžiagos. 2. Aptarti nitratų ir nitritų poveikį žmogaus organizmui.
Veiklos priemonės Petri lėkštelės*, cheminės stiklinės*, preparavimo įrankių rinkinys*, vandens parametrų tyrimo (indikatorinių) juostelių rinkinys*, smulki tarka, marlė, popierinė šluostė, daržovės (ridikėliai, ridikai, agurkai, cukinijos, salotos, bulvės, morkos, svogūnai ir kt.).