Projektas „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“

Atgal į veiklų sąrašą

33. DNR siūlo išskyrimas iš vaisių

 Veiklos aprašas Atsisiųsti
 Mokinio veiklos lapas Atsisiųsti

Klasė, dalykas 5–6 klasės, gamta ir žmogus; 7–8 klasės, biologija.
Numatoma veiklos trukmė Apie 30 min.
Ugdomi mokinių gebėjimai pagal Pagrindinio ugdymo bendrąsias programas. Gamta ir žmogus. Gamta ir žmogus: 3.1. Paaiškinti, kad organizmai daugindamiesi perduoda savo požymius palikuonims. Biologija: 2.1. Apibūdinti pagrindinius augalo ir gyvūno ląstelių sandaros panašumus ir skirtumus, susiejant su ląstelių veikla. Paaiškinti ląstelių, audinių ir organų sandaros bei funkcijų ryšius. 3.1. Paaiškinti, kaip, dauginantis organizmams, jų požymiai perduodami palikuonims.
Mokinių pasiekimai pagal Integruoto gamtos mokslų kurso programą 5–8 klasėms 8.8.2.4. <…> remdamiesi chromosomos, geno, recesyvinio ir dominuojančiojo požymių sąvokomis, paaiškina paveldimumo mechanizmą, o asmens savitumą – kaip unikalų įvairių bruožų derinį <…>.
Probleminė situacija ir veiklos klausimas Tyrinėdami audinius pro mikroskopą matome ląsteles ir jų sudedamąsias dalis. Labai svarbi ląstelių dalis yra branduolys. Branduolyje saugoma paveldimoji informacija, užkoduota į siūlą panašiose molekulėse. Tai DNR molekulės, kurių negalime pamatyti pro mokyklinį mikroskopą. Ar galima iš ląstelių išskirti DNR ir taip jas pamatyti net plika akimi?
Mokytojo veiklos siekiniai Pademonstruoti, kad vaisiai, kaip ir kitos augalo dalys, yra sudaryti iš gyvų ląstelių, kurių branduoliuose yra siūlo pavidalo DNR molekulės.
Veiklos priemonės Stiklinis mėgintuvėlis*, mėgintuvėlių stovelis*, izopropanolis*, valgomoji druska, indų ploviklis ar skystas muilas, Pastero pipetės*, stiklinė lazdelė arba mediniai pagaliukai, sietelis arba medvilninis tvarstis (košimui), cheminės stiklinės*, svarstyklės*, grūstuvėlis su trintuve (arba cheminė stiklinė su lazdele), metileno mėlis* (arba maistiniai dažai), šaldyti ar švieži vaisiai, sėklos (kiviai, braškės, bananai, ananasai, žirniai, kt.).