Projektas „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“

Atgal į veiklų sąrašą

22. Bulvės krakmolo grūdelių tyrimas

 Veiklos aprašas Atsisiųsti
 Mokinio veiklos lapas Atsisiųsti

Klasė, dalykas 5–6 klasės, gamta ir žmogus; 7–8 klasės, biologija.
Numatoma veiklos trukmė Apie 40 min.
Ugdomi mokinių gebėjimai pagal Pagrindinio ugdymo bendrąsias programas. Gamta ir žmogus. Gamta ir žmogus: 2.4. Remiantis įgytomis žiniomis apie maisto medžiagas, jų energetinę vertę, paaiškinti sveikos mitybos esmę. Biologija: 2.4. Remiantis žiniomis apie medžiagų ir energijos apykaitą paaiškinti, kaip subalansuota mityba padeda žmogui išsaugoti sveikatą.
Mokinių pasiekimai pagal Integruoto gamtos mokslų kurso programą 5–8 klasėms 8.7.1.2. Paaiškina maisto energijos kilmę, maisto produktų energinę vertę ir įtaką sveikatai <…>.
Probleminė situacija ir veiklos klausimas Vienas svarbiausių sveikos mitybos principų – tinkamai subalansuotas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis ir optimalus energijos kiekis maisto produktuose. Energijos kiekis priklauso nuo žmogaus amžiaus, lyties, atliekamo darbo sunkumo. Sveikatos specialistai teigia, kad apie 50–60 proc. energijos žmogaus organizmas turėtų gauti iš angliavandenių. Angliavandenių turintys produktai priskiriami sveikos mitybos piramidės pagrindinei grupei. Tai ankštinės daržovės, grūdiniai produktai, bulvės. Šiuose produktuose vyrauja sudėtiniai angliavandeniai (polisacharidai), sveikatos specialistų vadinami „geraisiais“ angliavandeniais. Šiems angliavandeniams priskiriamas ir krakmolas. Įvairiuose augaluose (ryžiuose, kviečiuose, miežiuose, rugiuose, kukurūzuose, bulvėse ir kt.) kaupiamas krakmolas yra grūdelių formos. Krakmolo grūdelių dydis ir forma yra nevienoda ir priklauso nuo augalo rūšies (genties). Kaip „pamatyti“ krakmolą bulvėse?
Mokytojo veiklos siekiniai 1. Naudojant indikatorių (jodo tirpalą) įrodyti, kad bulvių stiebagumbiuose yra krakmolo. 2. Išmokyti atpažinti krakmolą kitų augalų dalyse, iš jų pagamintuose maisto produktuose.
Veiklos priemonės Šviesinis mikroskopas (40–400x)*, objektiniai ir dengiamieji stikleliai*, preparavimo įrankių rinkinys*, bulvė (bulvės stiebagumbis), mėgintuvėliai*, miltai (ruginiai, kvietiniai, ryžių, kukurūzų ar kitų augalų), krakmolas (bulvių, kukurūzų), jodo tirpalas (perkamas vaistinėje), pipetės*, filtro popierius*, popierinės servetėlės.